Idee - Cusanus, Spinoza, Leibniz


Nach NICOLAUS CUSANUS enthält der göttliche Geist die Ideen der Dinge (De coniect. II, 14). MARSILIUS FICINUS nennt die Ideen »tanquam obiecta et species viresque naturales, intellectus primi essentiam comitantes, circa quas intellectus illius versetur, intelligentia, sequens quidem illas quodammodo sed mirabilis ipsa unita« (In Plat. Parmen. C. 23). F. BACON erklärt, die »divinae mentis ideas« seien »veras signaturas atque impressiones factas in creaturis, prout inveniuntur« (Nov. Organ. I, 23). MARCUS MARCI schreibt den Ideen bildnerische Kräfte zu (Idear. operatr. idea 1634). Nach MALEBRANCHE sind mit den Dingen auch ihre Ideen in Gott enthalten, wir erkennen jene mittelst dieser (vgl. RITTER, Gesch. d. Philos. XI, 382). Nach FÉNÉLON sind in Gott die »modèles fixes de tout ce qu'il peut faire de lui, les vrais universaux« (De l'exist. de Dieu p. 146). Von Ideen als Wesenheiten der Dinge spricht N. TRESCHOW. Als wirkende Faktoren betrachtet die Ideen HERDER (Id. zur Philos. d. Gesch. II, 7, 4). Nach GOETHE liegt dem Naturschaffen Gottes eine Idee zugrunde, deren Manifestationen wir wahrnehmen in Form eines Symbols (WW. XIX, S. 63, 158).

Im Sinne von »Vorstellung« gebraucht »Idee« J. B. VAM HELMONT. Von DESCARTES an wird die Bedeutung von »idea« als Bewußtseinsinhalt, Vorstellung, Begriff u. dgl. üblich. Descartes bemerkt: »Ostendo me nomen ideae sumere pro omni eo, quod immediate a mente percipitur, adeo cum volo et timeo, quia simul percipio me velle et timere, ipsa volitio et timor inter a me numerentur« (Resp. III, 15). MALEBRANCHE erklärt, Idee sei, »ce qui est l'objet immédiat ou le plus proche de l'esprit, quand il aperçoit quelque objet« (Rech. II, 1). FÉNÉLON bemerkt: »Tout ce qui est vérité universelle et abstraite est une idée« (De l'exist. de Dieu p. 143 f.). Die Logik von PORT ROYAL erklärt: »Idea nomen est ex eorum numero, quae adeo clara sunt, ut ulteriuts explicari per alia non possint« (I, 1). »Lorsque nous parlons des idées, nous n'appellons point de ce nom les images qui sont peintes dans la fantaisie; mais tout ce qui est dans notre esprit, lorsque nous pouvons dire avec verité que nous concevons une chose« (ib.). SPINOZA: »Ideae nomine intelligo cuiuslibet cogitationis formam illam, per cuius immediatam perceptionem ipsius eiusdem cogitationis conscius sum« (Ren. Cartes. princ. philos. I, def. II). - Idee ist ein Gedanke, Begriff, kein sinnliches Vorstellungsbild (»imapo«). »Per ideam intelligo mentis conceptum, quem mens format, propterea quod res est cogitans. Dico potius conceptum quam perceptionem, quia perceptionis nomen indicare videtur, mentem ab obiecto pati. At conceptus actionem mentis exprimere videtur« (Eth. II, def. III). Spinoza ermahnt die Leser, »ut accurate distinguant inter ideam sine mentis conceptum, et inter imagines rerum, quas imaginamur«. Die Idee involviert schon »afirmationem aut negationem« (l.c. Il, prop. XLIX, schol.). »Non enim per ideas imagines, quales in fundo oculi et, si placet, in medio cerebro formantur, sed cogitationis conceptus intelligo« (l.c. II, prop. XLVIII, schol.). »Adäquate« (s. d.) Idee ist jene, welche »omnes verae ideae proprietates sive denominationes intrinsecas habet« (l.c. II, def. IV). In Gott ist eine Idee »tam cius essentiae, quam omnium, quae ex ipsius essentia necessario sequitur« (l.c. II, prop. VII). Auch vom menschlichen Geist gibt es eine Idee in Gott (l.c. II, prop. XX, dem.). »Ordo et connexio idearum idem est ac ordo et connexio rerum« (l.c. Il, prop. VII). Von der einen göttlichen Idee sind alle anderen abzuleiten (De emend. intell.). LEIBNIZ definiert die Idee als »propinquom quandam cogitandi de re facultatem sive facilitatem« (Gerh. VII, 263 f.). - MICRAELIUS erklärt: »Idea... tria requirit: 1) ut sit forma intellectui obiecta, ad cuius similitudinem producatur res ad extra; 2)ut ista similitudo rei ad extra sit ex intentione ipsius operantis; 3) ut effectus productus sit intentus a particulari agente« (Lex. philos. p. 509). Nach CHAUVIN ist eine Idee »prima mentis humanae cogitatio« (Lex. philos. 1692). HOLLMANN: »Idea nihil aliud, quam vel exemplar rei in cogitante vel rei in mente repraesentatio, imago et quasi pictura est« (Log. § 23). CHR. WOLF: »Repraesentatio rei dicitur idea, quatenus rem quandam refert, seu quatenus obiective consideratur« (Psychol. empir. § 48). J. EBERT: »Begriffe oder Ideen heißen die bloßen Vorstellungen der Dinge in unserer Seele« (Vernunftl. S. 22). TETENS: »Aus den Vorstellungen werden Ideen und Gedanken... Die Idee enthält außer der Vorstellung ein Gewahrwerden und Unterscheiden« (Philos. Vers. I, 26). Sie ist eine bewußte Vorstellung (l.c. S. 96). In diesem Sinne wird »Idee« auch von MENDELSSOHN gebraucht (Morgenst. I, 2). Nach PLATNER ist Idee »alles, was die Seele wirkt« (Philos. Aphor. I, § 31), »eine geistige Tätigkeit der Seele«. Es schwebt der Seele dabei »der Gegenstand der Idee, das Ideenbild« vor (l.c. § 288). Nach LOSSIUS hat jedes Individuum eine »gewisse herrschende Idee« (Unterr. d. gesund. Vern. 1777, I, 707, 9l). WYTTENBACH: »Ideam... distinguimus a notione, quae ipsa mentis cogitantis est actio, cum idea illud sit, quod ea actione efficitur« (Praecepta philos. logic. 1794).


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