Idee - Boethius, Augustinus


Dem Mittelalter gelten die Ideen meist als die dem göttlichen Geiste wesenhaften Urbilder der Dinge (»formae exemplares«), nach welchen Gott alles geschaffen hat. BOËTHIUS ruft aus: »Tu cuncta superno ducis ab exemplo, pulchrum pulcherrimus ipse mundum mente gerens similique ab imagine formans« (Consol. philos. III, metr. 9). Während TERTULLIAN als Gegner der Ideenlehre auftritt (De an. 23), nennt ORIGENES den Logos (s. d.) die idea ideôn, systêma theôrêmatôn en autô (vgl. LOMMATSCH I, 127). Bei AUGUSTINUS kommt »Idee« als »forma«, »species«, »archetypon« vor. Die Ideen sind schöpferische Gedanken Gottes. »Ideae principales formae quaedam vel rationes rerum stabiles, atque incommutabiles, quae ipsae formatae non sunt..., quae in divina intelligentia continentur« (De divin. qu. 46).

DIONYSIUS bestimmt: »Principia, quas Graeci ideas vocant, hoc est, species vel formas aeternas et incommulabiles rationes..., secundum quas et in quibus visibilis mundus formatur et regitur« (De div. nom. c. 5). SCOTUS ERIUGENA bestimmt die Ideen (»ideae, primordiales causae, prototypa, exempla«) als »species vel formae, in quibus rerum omnium faciendarum, priusquam essent, immulabiles rationes conditae sunt« (De divis. natur. II, 2). AMALRICH VON BENE erklärt, »ideas, quae sunt in mente divina, et creare et creari« (STÖCKL I, 290). ALEXANDER VON HALES bemerkt: »Idea in Deo idem est quod divina essentia« (Sum. th. I, qu. 1, 4). ANSELM betrachtet die Universalien (s. d.) als ewige göttliche Gedanken. ABAELARD erklärt: »Ad hunc modum Plato formas exemplares in mente divina considerat, quas ideas appellat et ad quns postmodum quasi ad exemplar quoddam summi artificis providentia operata est« (Theol. Christ. IV, p. 133f;). »Hanc autem processionem, qua scilicet conceptus mentis in effectum operando prodit, dicens generales et speciales formas rerum intelligibiliter in mente divina constitisse, antequam in corpora prodirent« (l.c. II, p. 1095 f.). BERNHARD VON CHARTRES sagt: »Noys summi et exsuperantissimi Dei est intellectus et ex eius divinitate nata natura, in qua vitae viventes imagines, notiones aeternae, mundus intelligibilis, rerum cognitio praefinita« (ÜBERWEG-HEINZE, Gr. d. Gesch. d. Philos. II7, 176). Nach ALBERTUS MAGNUS sind die Ideen »in mente divina secundum quod ars est omnium creatorum.« (Sum. th. I, 55, 2). »Porismata vocantur, id est, praedestinationes« (ib.). Nach THOMAS sind die Ideen »formae exemplares« (Sum. th. I, 44, 3c), »rationes... rerum, secundum quod sunt in Deo cognoscente« (l.c. I, 14 pr.). Die »idea« ist »quaedam forma intellecta ab agente, ad cuius similitudinem exterius opus producere intendit« (Quodl. 4, 1, lc). Sie ist »forma in mente divina, ad similitudinem cuius mundus est factus« (Sum. th. I, 15, 1). »In quantum Deus cognoscit suam essentiam, ut sic imitabilem a tali creatura, cognoscit eam ut proprium rationem et ideam huius creaturae« (l.c. I, 15, 1 ad 3). BONAVENTURA bestimmt: »Idea, cum sit similitudo rei cognitae mediumque inter cognoscens et cognitum, pluripficatur in Deo secundum rationem« (In 1. sent. 1, d. 42, qu. 3, 1). »Ideae rerum ante mundi constitutionem in mente creatoris erant« (Comp. theol. I, 25). FRANCISCUS MAYRONIS bezeichnet die Ideen als »rationes incommutabiles et aeternae« (PRANTL, G. d. Log. III, 284). Nach RICHARD VON MIDDLETON sind die Ideen dasjenige, wodurch Gott die Dinge denkt (In 1. sent. l, d. 36, 2, 2). DURAND VON ST. POURÇAIN versteht unter den Ideen die Dinge, wie sie im Geiste Gottes »obiective« (s. d.) enthalten sind (In 1. sent. 1, d. 36, qu. 3, 11). »In Deo est solum una idea, plures tamen rationes ideales« (l.c. qu. 4, 5). DUNS SCOTUS bemerkt, die Idee sei »ipsum obicetum ut cognitum... in mente divina« (Report. 1, d. 36, qu. 2, 31). PIERRE D'AILLY: »Idea est aliquid cognitum a principio productivo intellectuali, ad quod ipsum aspiciens potest aliquid in esse reali producere« (STÖCKL II, 1030). WILHELM VON OCCAM betont die rein intentionale Existenz der Ideen in Gott, in dem sie als Gedankeninhalte (»obiective«), nicht als selbständige Wesenheiten (»subiective«) bestehen. »Ideae non sunt in Deo subiective et realiter, sed tantum sunt in ipso obiective, tanquam quaedam cognita ab ipso: quin ipsae ideae sunt ipsaemet res a Deo producibiles« (In 1. sent. 1, d. 35, qu. 5). Da das Allgemeine (s. d.) nichts Reales ist, so gibt es nur Ideen »singularium« (ib.). Als subjektiver Gedanke kommt Idee schon im Roman de la Rose des JEAN DE MEUNY (Ende des 13. Jahrh.) vor (EUCKEN, Grundbegr. S. 231). - SUAREZ gebraucht »idea« noch im Sinne von »exemplar« (Met. disp. 25, set. l). G. BIEL erklärt: »Idea in mente divina est ipsamet cognita creatura«... »In Deo sunt ideae obiective et intellectualiter« (Collect. I, 2, 4). GOCLEN: »Idea significat speciem seu formam seu rationem rei externam.; generatim idea est forma seu exemplar rei, ad quod respiciens opifex efficit id quod animo destinarat« (Lex. philos. p. 208).


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